Fotografujeme rostliny a květiny – editory a úpravy v počítači

Co se snímkem po vyfocení

aneb o počítačovém zpracování, úpravách i zamyšlení o tom, co mají společného evoluce a editační programy a kterak se éra digitálně fotodruhohorní přehoupla do fototřetihor.

Vyfotografovaný snímek (do rawu, doufám...) je něco jako digitální negativ. Který byste bez úprav neměli pouštět dál do světa. Ani krásná modelka se neukazuje světu po ránu nenalíčená, v teplákách a s natáčkami ve vlasech.

Ale jaké úpravy?

Nemyslím, že by se ve fotografování rostlin měly používat velké zásahy typu výměna oblohy či pozadí.
Doladění jasu, kontrastu, vyvážení bílé a popřípadě ořez jsou zcela v pořádku a vylepší většinu snímků. Retuš flíčků po prachu na čipu taktéž.

Ale co to ostatní? To si rozhodněte sami.

Osobně mám pro sebe jednoduché kritérium: Když je to nezbytné, retušuji to, co ve snímku výrazně ruší, čeho jsem si nevšiml rovnou při fotografování a zároveň co by bylo při fotografování možné jednoduše odstranit. Skloněné stéblo, suchou trávu, překážející větvičku.

A který fotoeditor? Neřeknu vám jeden jediný, jasně a bezkonkurenčně nejlepší. Vyberte si takový, který vám vyhovuje. Ale naznačím, co by měl umět:

  • Dobrou konverzi raw souborů
  • Práci s vrstvami, včetně lokálních úprav
  • Doladění ostrosti, barev, vyvážení bílé atd…
  • Možnost uložit výsledek (včetně vrstev) v nějakém univerzálně použitelném formátu pro další zpracování v jiném programu (dnes nejčastěji psd). Nepraktické jsou programy s ukládáním ve vlastním nativním formátu. Takovém, který potom nenačte žádný další software. Což platí třeba pro ZPS X.
  • Skvělý tiskový výstup.
  • Možnost exportu v různých formátech a různém rozlišení pro web i tisk.

Takže lze zvolit buď univerzální software typu Lightroom, Photoshop, Affinity Photo nebo Capture One. Anebo řešení nabízené výrobci fotoaparátů – Nikon Capture NX–D, Canon Digital Photo Professional, …
Anebo kombinaci více editorů.
Sám střídám několik programů. Pro základní vyvolání rawu z Nikonu starou dobrou Nikon Capture NX-2, ze Sony Capture One Pro (for Sony). Pro retušování On1 Photo Raw. A pro další úpravy třeba Nik Collection nebo Luminar.

A slibované zamyšlení? Tady je:

Před nedlouhým časem, v době fotodigitálně druhohorní, vypadala situace dost neradostně. Došlo k masovému vymírání velkých tradičních druhů jako Apple Aperture, Google Picasa a dalších.
A zdálo se, že pole ovládne jediný vrcholový predátor Adobesaurus Rex. Který využil situace a natvrdo nastavil volbu vpravdě socialistickou: Buď měsíční předplatné-výpalné… anebo …měsíční předplatné-výpalné. Vyberte si. Mimochodem, po vzoru Adobesaura Rexe to stejně zkouší i maličký moravský endemický Zonerosaurus pumilum, využívaje strategii přizpůsobení se lokálním podmínkám. Quod licet Iovi, non licet bovi…
Jenže dinosauři podcenili princip evoluce. Že neustrne a život si vždycky někudy najde cestičku.
Neotřesitelné sebevědomí velikosti a dominance ignorovalo ta malé savčí cosi pod nohama.
A ta malá chlupatá cosi, když se uvolnila nika po vymřelých velikánech, pochopila šanci - a využila ji.
Zčistajasna z nor vylezli... noví, rychlí, přizpůsobiví a schopní. A bylo jich dost. Někteří vývoj neustáli, mnozí ano. Zjevili se nové rody... Affinity, C1, On1, Polarr, Luminar, Darktable, ...
A začali s velkým dinosaurem soupeřit. Když si každý ukousne byť malý kousek, udělá potravní konkurence v souhrnu hodně...

Žijeme aktuálně v opravdu zajímavé době... A hlavně si dál můžeme vybrat koho krmit chceme…

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace